Terima-kasih kepada semua yang sudi menjenguk saya di blog yang tidak seberapa ini..ringankan tangan jadi follower saya..korang pun boleh tinggalkan komen dan link korang nanti saya senang ke blog korang pulak.akan ku kenang budi korang sampai bila-bila ..chewahh

Wednesday, February 15, 2012

Loghat johor ^_^

Assalamualaikum w.b.t dan salam 1 Malaysia.....


huhuh memandangkan aku nie membesor kat jb atau nama panjangnya johor bahru,so nak share la 

beberapa dialek johor...tp law tercampor2 jawa sikit,minx maaf la IYER!!...

tapi sebelom tu nak kenalkan kat korangla 

macamne ghupe bendera johor EK!







                           


 Yang ini pulak Jata negeri kami





hihihi yang ini peta negara Malaysia...

kalo nak taw ,negeri johor nie terletak di sebelah selatan dalam peta 

semenanjung Malaysia. 

kalo korang tengok pakai kanta pembesar,insya allah korang nampak aku

tengah melambai-lambai kat tengah2 bandaraya jb..




ok2 sekarang kite tumpukan pada dialek jb pulak 

 
 
 
  • Rewang = gotong royong (xkire la ape majlis yang penting bile korang nampak masyarakat angkat periuk sme2,potong bawang beramai2.etc)
  • gebar=selimut
  • gobok/gerobok=almari
  • sangap=menguap
  • ngeteh=lepak sambil minum air kat warung /restoren 
  • jajan=makanan ringan /snack food(huhuh padahal sama je )
  • deras=cepat sikit
  • berendut/endut=gi dating dengan pakwe /makwe
  • sarap=sarapan
  • lepak=duduk kejap
  • menapak=jalan kaki
  • bongok=bodoh
  • berlenggeng=xpakai baju
  • dedor=rasa demam sikit2
  • gonjol=gila2 sikit..
  • semangka=tembikai
  • lincah=cepat
  • pengkor=xpandai baling atau xpandai main sesuatu permainan
  • gendong-dukung
  • kuat cembeng=kuat menangis
  • kememeh=kuat menangis jugak
  • kalau main suke ngelat=suka menipu
  • epok-epok-karipap


   huhhhh Banyyyaakkk kan??

hahah tapi semua tu ape yang terlintas kat kepala aku sekarang nie je la..


No comments:

Post a Comment